السبت، 13 سبتمبر 2008

لا للتدخين <الجزء الثالث>






نكمل مع بعض موضوعنا عن التدخين وكنا اتكلمنا عن التدخين من النحية الطبية ،ودلوقتى نتكلم عليه من الناحية الدينية.





بنلاحظ ان المدخن فى اول يوم رمضان تعبان ومضايق ؛وتلاقى الناس يقولوا متجيش لمتوا ،وتلاقى المدخن يجهز السيجارة ،ولو كان بيشيش تلاقى بيحضر الشيشة ،ويدوبك مدفع الافطار بينطلق وهو ينطلق معاه ،زتلاقيه من المغرب لحد الفجر بيشحن بطارية التدخين عشان بكرة.







وتلاقيهم بيقولو ان التدخين مش حرام ولا البانجو حرام،والغريب انهم بيقولو احنا على استعداد نبطل التدخين بس بشرط هاتلنا من القران الكريم اية بتقول: يايها الذين امنوا ان البانجو حرام ،واحنا هنبطل تدخين ،والاغرب من كده تلاقيهم بيقولو احنا معنا نص من القران الكريم بيقولنا نشرب السجايرويستدلو على ذلك بقول الله:يأيها الذين امنوا كلوا مما فى الارض ، والبانجو والحشيش والتبغ اللى بيتعمل منه السجاير وكذلك الافيون بيتزرعو فى الارض.






ولكن ببساطة نقدر نرد عليهم ونقوله بالعكس فيه ايات كتيرة تحرم التدخين والمخدرات ،وبخصوص الاية : <كلوا مما فى الارض>،ولكن هم لم يكملوا الاية الاوهى:
<كلوا مما فى الارض حلالاطيبا >،اى فيه اشياء غير حلال مثل التدخين.


ايضا ولقد قال الله فى سورة الاعراف فى الاية 157 :


<الذين يتبعون النبى الامى الذى يجدونه مكتوب عندهم فى التوراة والانجيل يأمرهم بالمعروف وينهاهم عن المنكر ويحلوا لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبائث >


وعند هذه الاية وقف العلماء وقالوا:ان الحاجات على وجه الارض حاجتين مالهموش تالت وهما لأبيض لأسود،فالابيض هو الشئ الذى ينفع ولا يضر،اما الأسود هو الذى يضر ولاينفع ولو انت مش عارف الشئ الابيض من الاسود، فقد قال تعالى فى سورة النحل الاية 43 <فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون>،ومن هذه الأية نستنتج ان التدخين حرام.







ولو كلمنا المدخن وقلنا له ياعم بطل يرد يقول انت مالك هو انت اللى بتشربلى ؟،هو قلبك ده؟،هى رئتيك دى؟،ويرجع يقول انا حر ياأخى.
ولكن نرد عليه ونقوله جبت الحرية دى منين ،فالانسان الحر يكون حر فى شئ يملكه ،ولكن الشئ الذى لايملكه لا حرية فيه،فلقد قال رسول الله <الانسان بنيان الله ملعون من هدمه>
وقد قال الله ايضا <ولاتلقوا بايديكم الى التهلكة >،كما قال<ولا تقتلوا انفسكم ان الله كان بكم رحيما>.



فلقد كان الخمر منتشرا ايام الرسول زى الشاى عندنا كده دلوقتى،ولما سمعوا المسلمون ان الله قد حرم الخمر،دخل كل واحد داره ثم سكبه فى طرقات المدينة حتى قالوا من شاهدوا ذلك :راينا الطرقات كترع من خمور.


على فكرة انا واضع مقطع فيديو يحث على عدم التدخين والمخدرات وهو من برنامج الطريق الصح والذى يقدمه المذيع معتز الدمرداش مع الداعية معز مسعود ،وهو اسفل الموضوع مباشرة.

طلباتك اوامر


وبحبك يازمالك